domingo, 16 de diciembre de 2012


TEMA 5. INTEGRACIÓ CURRICULAR DELS MITJANS I RECURSOS TECNOLÒGICS

El passat dilluns varem treballar el Tema 5, que ens parla sobre la integració curricular dels mitjans i recursos tecnològics abordant diferents aspectes:
  •  Plans d’inserció de les TIC a l’escola
  •  L’organització de les TIC
  •  Els recursos tecnològics a la programació d’aula
Per fer la classe una mica més dinàmica, es va utilitzar una metodologia diferent. Ens vàrem dividir en tres grups i a cada grup havia de representar un dels eixos o col·lectius que formen la comunitat educativa: El govern, l’equip directiu, i l’equip de mestres.  
Cada grup, i depenent del col·lectiu que li va tocat representar, es va posar en situació i va exposar les seves necessitats, inquietuds, recursos necessaris, formes de planificació i d’organització, etc. , per tal d’introduir les TIC a l’aula.
Tant el col·lectiu de mestres com el de l’equip directiu varem arribar més o menys a les mateixes conclusions:
  • El motiu de voler implantar les TIC a l’aula era primer de tot per adaptar-nos a la societat, és a dir, per fer front a la demanda social que vivim actualment, on estem immersos a la Societat de la Informació i Comunicació; i també pel fet que les TIC són un recurs motivador, innovador, funcional, útil, cooperatiu, etc.
  • Els objectius als quals volem arribar són el de dotar als infants de les habilitats necessàries per poder emprar les TIC amb consciència; dotar al professorat de la formació necessària i continuada amb l’objectiu que agafi seguretat i confiança i implicant-se amb el procés amb la consegüent conscienciació. Un altre objectiu era el de fer del centre un lloc on els diferents agents i recursos estiguin enfocats cap als avanços tecnològics.
  • Per tal de poder assolir tots aquests objectius, seria necessari incloure la utilització de les TIC dins del Projecte Educatiu de Centre a través de diferents pautes i protocols de seguiment i avaluació periòdics.
  •  Els recursos necessaris són bàsicament els econòmics i el temps.
En definitiva, el que preteníem tant el grup de mestres com el de l’equip directiu era poder integrar les TIC dins  l’àmbit educatiu de manera progressiva de tal manera que tant alumnes com professors se’n poguessin beneficiar i poguessin millorar els seus processos d’ensenyament – aprenentatge.

Tot el que preteníem aquests dos col·lectius, però, es va veure una mica “troncat” amb les directrius o imposicions que ens va posar el govern, ja que eren bastant “tancades” i una mica exigents. Això és precisament el que passa avui per avui a la societat actual; i després d’haver fet aquesta activitat i llegir el Tema 5, així com també les lectures que el complementen, penso que la política té molt a veure amb el fet que la implantació correcta de les TIC als centres educatius no es dugui a terme així com toca, ja que uns partits polítics prioritzen les TIC i creen programes i projectes per tal d’afavorir aquesta integració curricular dels mitjans i recursos tecnològics dins l’àmbit educatiu; mentre que d’altres partits, enlloc de seguir la mateixa línea, redueixen els recursos i fan desaparèixer els diferents programes ja existents, fent així que la integració curricular de les TIC a l’àmbit educatiu no avanci.

Per tant, després de reflexionar sobre la classe d’avui i com a conclusió de la mateixa, crec que tots els col·lectius de la comunitat educativa hauríem d’anar a una, facilitant així, la integració curricular dels mitjans i recursos tecnològics dins l’àmbit educatiu, i facilitant també als centres, les possibilitats i els recursos necessaris per tal de poder-ho dur a la pràctica, de manera que així es sentin segurs i motivats per fer-ho i puguem formar realment infants amb les habilitats necessàries per l’ús de les TIC, per tal que estiguin preparats pel futur.

A continuació us deixo dos enllaços de dues lectures relacionades amb aquest tema per si us interessa llegir-los:


  • El placer de usar las TIC en el aula de Infantil, on dos mestres que han estat coordinadors de diferents processos de formació relacionats amb les TIC, ens parlen de la importància que l’escola utilitzi les TIC per formar i preparar als seus alumnes per tal que tinguin la preparació suficient. També ens parlen que la introducció de les TIC suposa canvis en la manera d’aprendre i de processar la informació dels alumnes, així com també la importància de la formació dels docents, ja que suposen un canvi en la seva metodologia.
  • 5 claves para una buena integración de las TIC en los centros docentes, on Pere Marquès Graells ens defineix els 5 aspectes a tenir en compte per integrar adequadament les TIC en els centres docents, i aconseguir que tant el professorat com els alumnes millorin en els processos d’ensenyament i aprenentatge utilitzant les tecnologies. 



No hay comentarios:

Publicar un comentario