domingo, 21 de octubre de 2012

ACTIVITAT TEMA 3: POSSIBILITATS DIDÀCTIQUES DE L’ORDENADOR I LES XARXES

“CACERES DEL TRESOR”
Aquesta setmana, a classe, hem tractat el tema de les possibilitats didàctiques de l’ordenador i les xarxes, on hem parlat dels usos educatius de l’ordenador, les diferents formes d’integrar les noves tecnologies a les escoles, la importància i la responsabilitat de l’adult a l’hora de fer les eleccions apropiades perquè els recursos utilitzats siguin apropiats i beneficiosos pels alumnes, etc. També vam parlar de les anomenades “Caceres del tresor”.

Les “Caceres del tresor” són un tipus d’activitat didàctica molt senzilla que utilitzen els docents que integren Internet en el currículum. Consisteix en una sèrie de preguntes i una llista de direccions de pàgines web de les que poden extreure’s o inferir-se les respostes. Algunes inclouen una “gran pregunta” al final, que requereix que els alumnes integrin els coneixements adquirits en el procés.  (Extret d’un article de Jordi Adell; Centre d’Educació i Noves Tecnologies Universitat Jaume I).

Cada docent pot crear la seva pròpia cacera , adequant-la al seu grup classe, és a dir, partint del que ja saben els seus alumnes, de les seves habilitats, el seu maneig de la tecnologia, els seus interessos, etc. Però s’ha de tenir en compte que les caceres segueixen una estructura:

  • Introducció: Serveix per situar als alumnes amb el tema que es vol tractar i per motivar-los a trobar les respostes.
  • Preguntes: Són les preguntes que els alumnes han de respondre
  • Recursos: Són els que ajudaran als alumnes a trobar les respostes a les preguntes.
  • La gran pregunta: requereix que els alumnes integrin els coneixements adquirits durant el procés.


Després d’haver mirat diferents exemples de “Caceres del tresor”, puc dir que em sembla un recurs molt interessant, el qual desconeixia i no n’havia sentit parlar mai. És una bona eina perquè els alumnes aprenguin a cercar informació i seleccionar-la i  organitzar-la. A més penso que és un recurs que motiva als alumnes, ja que resulta molt engrescador.

Per altra banda, em sembla un recurs molt interessant, ja que es pot utilitzar i adaptar a 
qualsevol de les matèries treballades a classe, i fins i tot podem arribar a aconseguir que siguin els propis alumnes els que creïn les seves pròpies caceres del tresor, per tal que les puguin resoldre els altres companys.

També penso que és una bona manera per introduir als infants al món de les noves tecnologies de la informació i la comunicació de manera atractiva i lúdica.

De totes maneres, després d’haver consultat diferents exemples i haver-me mogut una mica dins cada un, penso que les caceres estan més dirigides a infants d’educació primària, i que per alumnes d’educació infantil resultarien una mica complicades. Així i tot penso que és feina del mestre/a adaptar aquest recurs a l’edat que ell vulgui, i per tant, crec que amb dedicació i esforç es poden crear caceres del tresor una mica més senzilles per tal que els infants d’educació infantil també puguin accedir a aquest tipus d’activitat.

Aquí us deixo uns quants exemples de caceres del tresor per si voleu consultar-los:

Aquests són alguns exemples, però en podem trobar moltíssims i de temes molt variats!

No hay comentarios:

Publicar un comentario